El Fons Social Europeu facilita l’atenció de persones vulnerables durant la pandèmia

Càritas, Creu Roja, Fundació ONCE i Fundació Secretariat Gitano, han ajudat en els últims 20 anys a 1,2 milions de persones excloses

Els recursos del Fons Social Europeu, que gestionen Càritas Espanyola, Creu Roja, Fundació ONCE i Fundació Secretariat Gitano a través del Programa Operatiu d’Inclusió Social i Economia Social (POISES), han permès atendre a més de 70.000 persones durant els primers nou mesos de 2020, la qual cosa suposa un 13% més de la mitjana anual.

Aquesta ha estat una de les principals conclusions de l’acte ‘20 anys d’aliances: l’Europa inclusiva que volem’, celebrat el passat divendres de manera telemàtica per a fer balanç de la gestió conjunta dels recursos del Fons Social Europeu per part de les citades entitats.

L’esdeveniment va comptar amb la presència d’Emma Toledano-Laredo, cap d’Unitat per a Espanya i Malta de la Direcció General d’Ocupació, Assumptes Socials i Inclusió de la Comissió Europea; Ángel García Frontelo, subdirector general de la Unitat Administradora del Fons Social Europeu del Ministeri de Treball i Economia Social, i Maika Sánchez Martínez, subdirectora del Pla d’Ocupació de Creu Roja Espanyola, qui va actuar també en nom de Càritas, Fundació ONCE i Fundació Secretariat Gitano.

En les seves intervencions, els ponents van coincidir a assenyalar la importància de l’actuació àgil tant de la Comissió Europea com de la Unitat Administradora del FSE (UAFSE), que han sabut flexibilitzar i donar unes instruccions clares i han tingut una disposició pròxima i col·laboradora, la qual cosa ha permès avançar i donar continuïtat a les actuacions que ja s’havien posat en marxa, adaptant-les a la nova situació imposada per la pandèmia del COVID-19.

En concret, durant els mesos de gener a setembre es van atendre a gairebé 70.000 persones, la qual cosa suposa un 13 per cent més de la mitjana anual, i s’espera arribar a 93.000 al final d’any.

En aquest sentit, Emma Toledano-Laredo va assenyalar que “des de març, la Comissió Europea ha multiplicat les iniciatives per a mitigar l’impacte social, sanitari i econòmic de la pandèmia, que ens afecta a tots però especialment als més vulnerables. La UE va adoptar, en particular, les Iniciatives d’Inversió en Resposta al Coronavirus donant flexibilitat i liquiditat als Estats membres en l’ús dels fons europeus, com el FSE, per a lluitar més eficaçment contra les conseqüències de la pandèmia.”

Per part seva, Ángel García Frontelo va posar l’accent que “les administracions públiques que gestionen FSE tenen la responsabilitat de facilitar les condicions adequades perquè aquesta inversió arribi de manera àgil a les persones que la necessiten i que han de ser sempre el centre de tota actuació”. En aquest sentit, va assenyalar que en situacions com la pandèmia resulta més necessari que mai donar continuïtat al servei i oferir seguretat jurídica i financera a les entitats que treballen amb aquestes persones. Aquest és l’esperit que ha marcat la labor de l’equip de la UAFSE, en estreta col·laboració amb la Comissió Europea, des del primer dia del confinament. Així mateix, va destacar que, abans, durant i després de la pandèmia, l’objectiu de millorar la vida de les persones i la seva inclusió en la societat fa imprescindible construir aliances amb i entre les entitats del tercer sector com aquesta tan reeixida de la qual ara es compleixen 20 anys.

A més d’aquestes intervencions, l’acte va comptar amb la presentació d’una infografia sobre els resultats dels 20 anys d’Aliances entre el Fons Social Europeu i les quatre entitats especialitzades en el treball amb col·lectius en risc d’exclusió social, que posa en valor l’ocupació com el millor mitjà per a l’autonomia personal i la inclusió.

El document assenyala que entre els anys 2000 i 2020 les quatre organitzacions socials han atès 1,23 milions de persones, de les quals un 53% han estat dones i un 48% tenien només estudis primaris, la qual cosa les col·loca en situacions d’alta vulnerabilitat enfront del mercat laboral.

Gràcies a les accions de formació i les labors d’intermediació que les entitats duen a terme, 314.886 persones en risc d’exclusió han aconseguit una ocupació, de les quals el 56% són dones.

Grabació de l’acte